Is het belangrijk wat mensen van je denken? Ik hoop dat je zegt, wel belangrijk, want wat mensen van je denken is doorslaggevend. Kun je daar wat aan doen. Ja, maar eerst kijken we naar het belang van een goed imago.
Gerard koopt een nieuwe auto. Hij is alle garages in de buurt afgeweest en de occasions aan een scherpe blik onderworpen. Hij heeft gesproken met verkopers en hij heeft al een aardig bod voor zijn oude wagen in de zak. Bij één garage in de buurt is hij niet geweest. Het is wel een mooi pand met een rits auto’s voor de deur, maar Gerard heeft gehoord dat ze duur zijn en arrogant. Daar houdt hij niet van.
Hoe mensen over je denken noemen we het imago; het beeld dat men heeft van jou of een bedrijf. Zo’n imago is opgebouwd uit verschillende stukjes informatie: iemand heeft ervaring, heeft iets gelezen, heeft gesproken met een collega, kent de familie, de streek of relaties. Een imago is beslissend: word je wel of niet uitgenodigd voor een samenwerking, vraagt men een offerte aan of komt Gerard wel of niet langs voor een nieuwe auto.
Je hebt je imago niet in de hand. Mensen zijn vrij om te denken wat ze willen en informatie over jou en je bedrijf komt van alle kanten, tot roddels toe. Wat je wel kunt doen is een zo helder mogelijk beeld uitstralen; oftewel je profileren. Als jij je goed profileert krijgen je klanten een beter beeld en dat is weer goed voor het denken over jou.
Ik help je om jouw bedrijf een krachtig profiel te bezorgen.
