De kunst van goede communicatie is de ander bereiken met jouw boodschap. Als dit jou lukt en je bovendien in staat bent een boodschap te bedenken die iets teweeg brengt, dan heb je veel in handen. Ik leg je uit wat daarbij komt kijken.

Wat ik je eigenlijk wil vertellen is dat je meer bereikt als je jouw verhaal op de goede manier brengt. In deze blog staan hiervoor adviezen. Als jij deze blog leest en de adviezen toepast, zul jij jouw boodschap effectiever en beter overbrengen.

Laten we eerst kijken naar het doel dat jij wilt bereiken met jouw boodschap. De meeste mensen bedenken slechts een halve boodschap. Ik heb veel verhalen gelezen over prachtige producten en lezingen gehoord over interessante onderwerpen, maar ze bleven niet hangen. Waarom niet? Ze waren te vrijblijvend. Een verhaal krijgt kracht en betekenis als je wat van jouw lezers of toehoorders wilt. Als er een opdracht in zit. Je wilt bijvoorbeeld bereiken dat de mensen de schop ter hand nemen om een tuin aan te leggen, dat ze jouw prachtige product uitproberen of de fiets pakken om een bijzonder schilderij te bekijken. Hou dit doel ook voor ogen en maak je verhaal zo dat je hen ervan overtuigt om dit te gaan doen.

Dus de volgende keer dat je een verhaal gaat typen, een lezing geeft of een gesprek voert: bedenk wat je wilt bereiken en stem jouw verhaal daar op af. De boodschap is actie. Warm de mensen met jou verhaal op om in actie te komen. Beloof ze resultaat en geef ze bewijs dat wat jij vertelt waar is en dat jouw oplossing of product werkt. Als je een duidelijke opdracht voor jouw lezers of toehoorders hebt, kleed je het verhaal anders in. Jouw verhaal kantelt van een vrijblijvend praatje naar een sterk appel. Je wordt een man of een vrouw met een missie en dat zullen mensen zich herinneren.

Je denkt misschien, ben ik niet belerend als ik mijn toehoorders letterlijk ga opdragen wat ik van hen verwacht? Dat mag je je afvragen, maar bedenk ook dat veel mensen het prettig vinden om verteld te worden wat zij kunnen doen. De belangrijkste reden om het wel te doen is dat jouw verhaal veel overtuigender wordt.

Om geloofwaardig te zijn is het belangrijk dat jij jouw positie duidelijk maakt. Laatst stond een van mijn klanten voor een presentatie van een belangrijk verhaal over veranderingen in de organisatie. Ik zei tegen hem, vertel eerst wie je zelf bent, wat jouw drijfveren en ervaringen zijn en vertel vervolgens wat er moet veranderen in de organisatie. Hij deed het niet. ‘Nee,’ zei hij, ‘de mensen kennen me al.’ Toch was dat een gemiste kans. Door over zichzelf te vertellen kon hij met persoonlijke motieven uitleggen waarom het zo belangrijk is om de veranderingen door te voeren.

Ook ik heb een persoonlijke achtergrond. Ik vertel dit alles niet uit een boekje maar uit kennis, ervaring en overtuiging. Ik observeer al jarenlang hoe mensen en organisaties communiceren en welk effect dat heeft op het gedrag van mensen. Mijn overtuiging is dat communicatie bepalend is voor de samenwerking tussen mensen en organisaties. Samenwerken is mijn speerpunt. Samenwerken voorkomt onenigheid en biedt partijen enorme voordelen. Daarom help ik mensen en organisaties goed te communiceren om beter samen te werken. Duidelijk zijn wie je bent en hoe je tegenover het onderwerp staat is ook goede communicatie.

De eigenaar van een motorzaak kan plat zeggen: ‘Daar staat een prachtige motor, die is te koop.’ Veel beter klinkt: ‘Vanaf mijn vijftiende reed ik op een motor. Stiekem natuurlijk. Ik ben gek van de vrijheid die je voelt op de motor. Ik was zo’n grote liefhebber dat ik meedeed aan motorraces. Ja, ik heb ook op de Isle of Man gereden, schitterend. Omdat ik geen geld had was ik zelf de mecanicien. Daarom ken ik nu elk boutje en moertje van elke motor. Ook van deze hier. Het is een dijk van een motor. Ik zie je kijken, je vindt hem natuurlijk ook prachtig. Hier heb je de sleutel spring er op en beleef de proefrit van je leven.’

Je ziet het al in het stukje over de motor. Het gaat niet alleen om jezelf of om de inhoud, maar je richt de boodschap tot een ander. Die moet jou begrijpen, maar ook getriggerd raken door jouw verhaal. Stem daarom jouw verhaal af op degene aan wie het is gericht. Bedenk argumenten die aansluiten bij de wensen van je toehoorders. Als je als motorverkoper liefhebbers van snelle motoren aanspreekt, heb het dan over het aantal cc’s, de topsnelheid, het remvermogen en de high tech motor. Richt je je tot gezapige toerrijders die bij mooi weer graag over een slingerend dijkje tuffen, noem het comfort, de fluisterzacht zingende motor, de altijd bereikbare pechhulpservice. Heb je partners en familieleden voor je,  noem de betrouwbaarheid van de motor, de veilige wegligging en plezierige zetel achterop.

Denk mee met jouw lezers of toehoorders. Bedenk waar zij warm voor lopen of vreselijk vinden. Als je een groep boeren voor je hebt en je wilt dat ze meer aandacht hebben voor de veiligheid op het erf vertel dan over de school die dagenlang in rouw was toen een vierjarige leerling omkwam door een machine op het erf. Of het drama van het gezin waarvan de opa en kleinzoon het leven lieten bij het legen van de mestsilo. Als je je zo inleeft krijgen jouw adviezen voor een veilig erf alle aandacht.

Een directeur moet haar personeel vertellen dat de helft ontslagen gaat worden. Ze draait er niet omheen, maar zeg het hen in hun gezicht. Ze vertelt dat de ontslagen nodig zijn om het bedrijf gezond te maken, maar dat het kloten voor hen is. Ze zegt: ‘ik kan je niet langer een werkplek bieden maar ik help je wel om deze moeilijke tijd door te komen. Het sociaal plan moet echt een steun zijn voor iedereen. Daar sta ik voor. Mijn doel is dat iedereen die hier vertrekt, een goed gevoel heeft over het bedrijf dat hij of zij achter zich laat.’ Vervolgens legt de directeur uit hoe de mensen zelf in actie kunnen komen om een baan te zoeken en welke hulp zij daarbij krijgen. Omdat zij eerlijk en open is geweest kunnen de mensen haar geloven.

Ik heb je in het begin verteld dat de drive achter een verhaal of lezing is jouw lezers of toehoorders in actie te laten komen. Dat wil ik ook. Kom in actie. Wees in de eerste plaats bewust dat de manier waarop je communiceert belangrijk is voor het resultaat. Een goede speech leidt er toe dat jouw ontslagen personeel op zoek gaat naar een andere baan. Een slechte speech zorgt er voor dat morrende mensen jou het leven zuur maken en het bedrijf verder de afgrond inslepen. Goed communiceren is dus van levensbelang.

De actie is dat jij de volgende keer gebruik maakt van elementen die ik heb verteld. Het zal je niet in één keer lukken, maar zet je wel op het goede spoor. Dus aan de slag er mee.

Dan tot slot: mocht je meer willen weten hoe je als persoon of bedrijf goed kunt communiceren, bel me.