Het is resultaat van een goede identiteit is dat je beter samenwerkt met klanten, partners en andere stakeholders. Helaas is de identiteit van de organisatie is voor velen een ongrijpbaar iets. Daar is wel wat aan te doen.

Identiteit is een verzameling van eigenschappen van jouw organisatie. Als je deze eigenschappen goed ordent en gebruikt kun je er krachtig beeld van maken: dit zijn wij, hier staan wij voor, zo onderscheiden we ons en dit is onze toegevoegde waarde. Dit is het bouwen van een merk met een plus. Het merk gebruik je in de commercie, de plus in de samenwerking binnen je organisaties en met je partners. Om samen te werken gebruik je de plus van je identiteit.

Veel directeuren, bestuurders en managers zoeken naar manieren om de organisatie nog beter te sturen. Hoe kan ik zorgen dat klanten beter begrepen worden, afdelingen goed samenwerken en onze leveranciers met ons meedenken? Als je dit voor elkaar krijgt betekent dit een enorme winst voor de organisatie. Alles verloopt soepeler, er worden minder kosten gemaakt en er is meer plezier.

Om dit alles voor elkaar te krijgen zet je de identiteit in. Het is het scheppen van een beeld van de organisatie waarvan iedereen afleest wat de organisatie is, wat ze wil bereiken en hoe je daar het beste een rol in speelt als klant, medewerker of partner. Het is ook een stuur voor iedereen om de club op het juiste pad te houden.

Het neerzetten van de identiteit is een vak. Ik doe dat in samenspel met mensen in en rond organisaties. In gesprekken komt naar boven wat de organisatie is, wat zij beoogt, wat de zwakke en sterke punten zijn. We gaan op zoek naar de kernwaarden en de manier waarop we met elkaar ons doel willen bereiken. Dit levert nieuwe inzichten op. Het resultaat is die identiteit die je gebruikt om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Om te laten weten wie je bent en wat je wilt. Om een middel in te zetten dat een toegevoegde waarde is voor alle geledingen van de organisatie.

Met een identiteit heb je een krachtig instrument voor meerdere doeleinden. Je zet er gemakkelijker een merk mee in de markt. Je laat de mensen in en rond jouw bedrijf meer meedenken en -sturen. Er is meer duidelijkheid en minder frustratie. Als er iets in of buiten de organisatie verandert pas je identiteit aan om de beste koers voor te vinden voor nieuwe omstandigheden. Je stuurt namelijk een organisatie het beste op basis van identiteit omdat het de ziel is en het baken waar iedereen zich op richt.

Dus als je eens stap verder wilt komen met de organisatie en succesvoller wilt zijn is het toepassen van een identiteit zeker aan te bevelen. Ik ben bereid hierover met jou van gedachten te wisselen.