Ik val met de deur in huis. Trekt jouw bedrijf doelgericht klanten aan met merkgeoriënteerde communicatie of op basis van een identiteit? Nee, veel bedrijven weten niet precies wie ze zijn en vertellen een vaag verhaal. Doet jouw bedrijf dat ook, dan zijn er volop kansen om het beter te doen.
Wat is er aan de hand? Communiceren via websites, nieuwsbrieven en advertenties doe je om je diensten of producten aan de man te brengen, maar ook om je als bedrijf in beeld te brengen. Het is belangrijk dat je er goed over nadenkt hoe je dat doet. Je wordt namelijk door klanten gekozen omdat je aantrekkelijk voor hen bent. Het imago speelt daarbij een grote rol. Past jouw imago bij een klant, dan is het voor de klant gemakkelijk om voor jou te kiezen.
Vaak communiceren mensen zonder strategisch na te denken over hoe zij overkomen bij hun klanten. Dan wordt er een mooie website gebouwd met fraaie teksten en leuke afbeeldingen en men is tevreden. Het gevolg is dat de manier waarop over het bedrijf op de website wordt verteld, willekeurig is. Daarnaast heb je nog tal van andere zaken waarmee je je presenteert zoals een pand, e-mail, visitekaartjes, folder, Facebook. Als het bedrijf bij al die gelegenheden op verschillende manieren wordt gepresenteerd krijgen de mensen een beeld van jouw bedrijf, maar dat is een beetje versnipperd. Het kan veel kanten op.
Een betere manier is te werk gaan volgens een profiel of merkaanpak. Dan ga je eerst na wat voor bedrijf je bent, wat zijn je sterke punten, waarom klanten voor jou kiezen, wat betekent jouw bedrijf voor klanten? Op basis van dit soort zaken maak je een profiel dat goed bij jouw bedrijf past. Dit passende profiel maakt jouw kwaliteiten zichtbaar en de eigenschappen die belangrijk zijn voor klanten om voor jou kiezen.
Het belangrijkste van zo’n profiel is dat je dit gebruikt om gericht te communiceren. Je gebruikt het profiel voor al jouw uitingen. Dit geldt voor de keuze van de bedrijfsauto, je medewerkers en ook voor jouw website en facturen. Op die manier straal je een krachtig positief beeld uit van je bedrijf . De klanten kunnen op basis van dit beeld kiezen om zaken te doen met jou. Dit doen ze dan een stuk gemakkelijker dan wanneer je een vaag, versnipperd beeld uitstraalt.
Nu is communicatie op basis van een profiel niet reuze ingewikkeld, maar het is wel handig om er iemand bij te hebben die vaker met het bijltje heeft gehakt. Mijn aanbeveling is, wil je echt een grote stap zetten bij het werven van klanten, schakel een deskundige, bijvoorbeeld mij, in. Samen zorgen er voor dat jouw bedrijf zich in kort tijd presenteert als een beste partner voor jouw aantrekkelijkste klanten.
