Je kent het waarschijnlijk wel, een muur van onbegrip als je het over duurzaamheid hebt. Je hebt een prachtig duurzaam plan, mooie duurzame producten en goede adviezen, maar ze worden niet begrepen. Een enkeling staat te juichen, maar de meerderheid laat het onverschillig. Goede communicatie is hier broodnodig.
Om mensen enthousiast te maken over duurzaamheid moet je veel drempels nemen. Het eerste struikelblok is het eerste deel van het woord duurzaamheid. Het zal wel duur zijn, denkt menigeen. Als je niet oplet begin je hier aan een verdedigend betoog waarom duurzaamheid niet duur is en ook goede kanten heeft. Nee, het is niet ingewikkeld, nee je hoeft er niet voor doorgeleerd te hebben, nee het is ook voor kleine bedrijven…
Het ergste is dat veel mensen duurzaamheid niet leuk vinden. Je moet minder autorijden, mag niet meer vliegen, het vlees word je afgepakt en je woont in een koud huis. Duurzaamheid is leven als een monnik: saai. Terwijl juist het tegenovergestelde waar is. De knapste en creatiefste koppen werken aan duurzame oplossingen. Duurzaam leven en ondernemen is een ontdekkingstocht met vele leuke verrassingen. Duurzaamheid is eigenlijk een spannend avontuur waarmee je bijdraagt aan een betere wereld, je bedrijf dienend en je leven veraangenamend.
De opgave bij duurzaam communiceren is daarom vooral mensen op leuke gedachten brengen. Zodat ze zin krijgen in jouw duurzame plannen, producten en adviezen. Hiermee zet je de belangrijke eerste stap.
