Misschien ken jij ze, duurzaamheidsgoeroes. De mannen (meestal zijn het mannen) met grootse verhalen, prachtige plannen en geweldige voorbeelden. Ze zijn belangrijk, want ze laten zien wat er mogelijk is. Ze inspireren en brengen jou en mij een stap verder. Aan de andere kant: je zit niet te wachten op mooie verhalen. Je wilt graag weten wat je zelf met duurzaamheid kunt. Dus heren, doe effe gewoon.

Soms begint het een beetje te jeuken als de goeroe vertelt hoe fantastisch zijn organisatie bezig is met duurzaamheid. Het ene na het andere voorbeeld rolt uit zijn mond. Er is geen twijfel mogelijk: het gelijk en de toekomst staan aan zijn kant. Als eenvoudige ondernemer of medewerker denk je , ’t zal wel. Voor mij gelden die mooie dingen niet. Jij zit al heel simpel met de vraag waar haal je het budget vandaan om te investeren in duurzaamheid en hoe voorkomt je dat je er geld aan verliest, laat staan dat hoe je er aan verdient.

Toch weet je dat de goeroe deels gelijk heeft: duurzaamheid heeft de toekomst. De politiek heeft er voor gekozen om in 2050 nagenoeg energieneutraal te zijn. Er staat ons nog een enorme opgave te wachten.

Je kunt grofweg twee strategieën volgen. De eerste is afwachten. De katuit de boom kijken. Hoe doen anderen het? Als blijkt dat het gunstig uitpakt, begin jij er aan. Je kunt dan kiezen uit bewezen technieken en je weet ook welk financieel rendement je kunt verwachten. Daar kun je je geen buil aan vallen. Het is de vraag of dit een verstandige keuze is. Vergelijk het eens met de introductie van de automatisering. Stel dat jij pas een computer had gekocht als al jouw collega’s er al lang tien hadden staan en dat je als laatste in de buurt het internet op was gegaan. Het voordeel is: je zou precies weten wat je mocht verwachten. Maar je mag er sterk aan twijfelen dat jouw bedrijf nog zou bestaan. Waarschijnlijk was het weggevaagd door concurrentie die met nieuwe technieken veel efficiënter produceert.

De andere strategie is proberen mee te gaan met de nieuwe ontwikkelingen. Je kunt daarbij kiezen voor het koploperschap met het voordeel van de voorsprong en het nadeel van de experimenteerrisico’s. Je kunt ook iets meer afwachten en kiezen voor de oplossing die in jouw branche succesvol is gebleken. Het voordeel van meegaan met nieuwe ontwikkelingen is dat jij je bedrijf up to date houdt en niet blijft zitten met een onrendabele onderneming aan de onderkant van de markt.

Bureau Ben brengt duurzaamheid op een inspirerende wijze onder de aandacht. Niet bij iedereen is dit hetzelfde. Bij de een gaat het puur om de energie, bij de ander is het zinvol om aandacht te besteden aan een aantrekkelijke werkomgeving voor de goed opgeleide medewerkers die hoge eisen stellen aan dit soort zaken. Waar wij wel naar kijken is dat we aansluiten bij de behoefte van organisaties. Wij willen niet de goeroe uithangen, maar inspelen op wat praktisch haalbaar is en werkt. Uiteraard zijn we hier enthousiast over, want van werken aan de toekomst, daar wordt elke ondernemer en medewerker blij.