Als je zakelijk communiceert wil je iets bij mensen bereiken. Op z’n minst aandacht krijgen en graag ook een boodschap overbrengen. Een slimme tip is dan ook, zorg dat je een doel hebt als je communiceert.

Op de verjaardag neemt jouw schoonzus de vakantiefoto’s door. Je kent dat wel. Ze bladert door de foto’s op de tablet en vertelt hoe leuk dat restaurant wel niet was waar dat glas wijn over de jurk ging. Ze swipet naar de volgende foto waarop ze de jurk staat te wassen. En dan weer een andere foto. Na tien pittoreske terrasjes en dorpsgezichten weet je het wel, maar ze bept maar door. Twee stoelen verder zit haar vriend op te scheppen over de intelligente cruise control van zijn nieuwe BMW. Een paar luisteraars met een quasi geïnteresseerd gezicht vervelen zich stierlijk. Doelloos geklets verveelt gauw. In de vrije tijd is dat niet zo erg, maar in ons dagelijks werk is het schadelijk.

Doelloze communicatie is schadelijk omdat het tijd en dus geld kost en aversie oproept. Bovendien roep je antipathie op, het tegendeel mee van je wilt.

Laat ik drie voorbeelden geven van doelloze communicatie.
1. Een spreker legt een onderzoek uit naar een nieuw probleem waar haar toehoorders mee te kampen hebben. Zij vertelt wat ze heeft onderzocht maar ze heeft geen exacte oorzaak gevonden. Meer onderzoek is noodzakelijk, concludeert zij.
2. Een autodealer propt zijn website vol met technische details van tweedehands auto’s. Hij laat achterwege om in gewoon Nederlands van elke auto te vertellen waar hij goed in is.
3. De kliniek verspreidt een folder over te dik zijn en een cursus om daar wat aan te doen. Uitvoerig wordt beschreven waardoor je te dik kunt worden en wat verkeerde voedingsmiddelen zijn. Het advies is minder calorieën eten en meer bewegen.

Deze verhalen zijn allemaal magertjes en weinig interessant. Halverwege houden de toehoorders en lezers het wel voor gezien. Jouw boodschap wordt een stuk beter als je voor ogen hebt wat je met je verhaal wilt bereiken en een ambitieus doel nastreeft. Daaruit volgt een nieuwe aanpak.

1. De spreker heeft als doel haar publiek te helpen iets te doen aan het probleem dat zij heeft onderzocht. In haar verhaal reikt ze  de mensen hiervoor handvatten aan. Daarna gaat ze in discussie met de zaal om praktische inzichten te delen. Ze krijgt haar toehoorders op het puntje van de stoel.
2. De autodealer heeft de verkoop van elke auto tot doel. Hij schrijft teksten op de website die gericht zijn op het soort kopers van elk type auto. Een van zijn auto’s is zeer geschikt voor sportieve dames. Hij rept niet meer over driecilinder motoren of wielophanging, maar wel over een pittige auto met veel comfort en bagageruimte en een modieuze uitstraling. Er bellen dames die langs willen komen om de auto met eigen ogen te zien.
3. De kliniek richt zich op het werven van mensen met overgewicht  voor een cursus om hen psychisch een stapje verder te brengen. Niet het dik zijn of calorieën staan centraal, maar de mensen. Op een heldere manier wordt in de folder verteld dat de oorzaak vaak tussen de oren zit. Iets doen aan het probleem is niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard. Binnen korte tijd is de aangeboden cursus vol.

Breng jouw boodschap goed over door altijd iets te willen bereiken bij jouw toehoorders of lezers

Het kiezen van een doel maakt jouw verhaal beter.

Is het doel er niet, vraag je dan af of je nog de moeite zult doen om überhaupt iets te vertellen.