Wie het woord ‘samenwerken’ laat vallen, krijgt Ben Menting enthousiast. ‘Mijn doel is om samen verder te komen’, zegt de communicatiestrateeg. Vanuit Bureau Ben is zijn bijdrage: strategisch communicatieadvies.

Het communicatievak is sterk in ontwikkeling. Volstond enkele jaren geleden nog een communicatieplan waarin nauwgezet de communicatiestrategie voor de komende drie jaren werd opgeschreven, tegenwoordig stelt Ben Menting de vraag: ‘Welke organisatie wil je zijn?’. ‘Van daaruit ontwikkelen we de communicatiestrategie. Opschrijven in een lijvig plan heeft geen zin meer. Een organisatie is niet meer de enige die bepaalt wat en hoe er wordt gecommuniceerd. Tegenwoordig communiceert iedereen, daar hebben we rekening mee te houden.’

Communicatie vanuit de kern
Vanuit de Graansilo in Wehl timmert Ben Menting al vijf jaar flink aan de weg. Vaak is hij bij grote bedrijven te vinden. Maar kleine bedrijven zijn leuker, aldus de communicatiespecialist. Op zijn website staat precies wat hij zijn klanten te bieden heeft. Van strategisch advies (onder andere ‘branding’) tot tekstschrijven tot crisiscommunicatie. ‘Wat ik leuk vind, is om naar de kern toe te werken. Opdrachtgevers willen vaak een website of folder. Dat is heel logisch, maar ik probeer van daaruit naar de kern toe te werken. Door vragen te stellen, zoals waarom bestaat het bedrijf of de organisatie? Wat is de organisatie aan het doen?’ Ter illustratie noemt hij het Regionaal Bedrijvenpark Laarberg in Groenlo, waar de grootste mestverwerkingsfabriek van Europa komt. Omdat er veel commotie vanuit omwonenden wordt verwacht, werd Bureau Ben ingeschakeld. ‘De vraag was een website, maar uiteindelijk is mijn bijdrage de strategische communicatie. Dan begin je niet met het bouwen van de website, maar juist met vragen over het waarom van het bedrijvenpark.’

Identiteit
Zodra de kern duidelijk is, zet Ben Menting de volgende stap. ‘Dan heb je het met elkaar over hoe het bedrijf of de organisatie het verschil maakt. Hoe je je sterk kunt maken, kunt excelleren en wat men echt belangrijk vindt. Ik streef naar communicatie vanuit identiteit. Want daarmee bereik je een veel groter effect. Naar buiten toe positioneer je hiermee het bedrijf naar je klanten. Maar ook intern heb je effect. Namelijk dat medewerkers veel beter weten wat de organisatie wil, zodat ze ook veel beter een bijdrage leveren aan de doelstellingen.’

Communicatie Plus
Naast strategisch communicatieadvies neemt Ben Menting ook deel aan ‘Communicatie Plus’. Samen met sales specialist Gijs Jansen biedt Bureau Ben bedrijven communicatie en verkoopondersteuning in één. ‘De Plus is dat we bedrijven en organisaties ondersteuning bieden bij hun acquisitie en sales. Van het up to date brengen van adressenlijsten en het vinden van leads tot het maken van afspraken. De combinatie van communicatie en salesondersteuning zorgen voor een positief effect op de marketing en omzet.’ Het tweetal doet dit bijvoorbeeld voor Achterhoekauto.nl. ‘Een mooi idee, dat alleen niet van de grond komt. Wij hebben onderzoek gedaan en dat leidde tot het inzicht om dit product opnieuw te positioneren. Niet als concurrent van marktplaatsen als Autotrader, maar juist vanuit de eigen kracht.’ Ook bij een ecologisch bureau vernieuwt Communicatie Plus momenteel op deze wijze de marktpositie. ‘In een oneindig grote wereld waarin je van alles ziet gebeuren, vind ik het leuk om ernaar te kijken en er iets in teweeg te brengen. En het mooiste? Dat is als je ’s ochtends de computer opstart en ziet dat er veertig Tweets zijn over Laarberg. En als ik over een jaar zie dat Achterhoekauto.nl is opgekrabbeld.’

Samenwerking
Maar dit alles staat of valt wel met samenwerking, benadrukt de communicatiestrateeg. Hij zoekt het zelf actief op. ‘Met bijvoorbeeld fotografen, vormgevers en organisatiedeskundigen. Die manier van werken wil ik verder uitrollen. Meer mensen betrekken, er meer handen en voeten aan geven. Mijn ambitie is niet om mensen in dienst te nemen, ik zoek juist mensen die zelf hun broek ophouden en vanuit hun expertise bijdragen aan een project. Mensen die iets willen met communicatie mogen mij altijd bellen. Ik blijf het herhalen: mijn doel is om samen verder te komen.’

Interview: Frieda Tax