Bureau Ben heeft de afgelopen twee jaar nagedacht over de vraag hoe we de maatschappelijke vraag naar duurzaamheid vanuit het oogpunt van communicatie zo goed mogelijk ondersteunen. Het resultaat van onze zoektocht is een flow chart met 6 stappen. De flow chart kun je hier downloaden. Elke stap bespreken we in een afzonderlijke blog. Aan de orde is stap 2, de stakeholdersinventarisatie.
Vriend en vijand
Het is heel normaal om de belangen mee te wegen van degenen waar je dagelijks mee te maken. Klanten, leveranciers en medewerkers staan immers dagelijks op de stoep (of zitten tegenwoordig in je Zoom-meeting). Hoe zit het met de partijen waar je geen contact mee hebt, maar die wel relevant zijn? Hoe zit het met concurrenten, beleidsmakers en buurtbewoners?
Is het zo belangrijk om aandacht te besteden aan alle stakeholders, ook degenen waar je soms zijdelings of misschien zelfs nooit mee te maken hebt? Daarop zeggen wij volmondig ja. De reputatie van jouw organisatie wordt niet alleen bepaald door jouw klanten of medewerkers, maar ook door anderen. Ook spelen zij een rol bij de keuze voor het product dat je aanbiedt. Wij brengen daarom het hele speelveld in beeld: alle organisaties en personen met wie je te maken hebt.
Iedereen in beeld
Als producent van bijvoorbeeld bakstenen kun je er maar beter rekening mee houden dat de architect degene is die het materiaal kiest waar het huis van wordt gebouwd. Het kan zover gaan dat jij als organisatie een project niet kunt uitvoeren omdat partijen die in het begin van het proces onzichtbaar waren hier een stokje voor steken. Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van infrastructurele projecten of windmolens.
Een ander aspect is dat je bij de betrokken organisaties steun kunt vinden voor jouw doelstellingen. Dat geldt in sterke mate voor leveranciers. Zij zijn gebaat bij een goede afzet van producten en zullen uit dien hoofde bereid zijn om jou te ondersteunen. Leveranciers kunnen jou van informatie voorzien, helpen om producten onder de aandacht te brengen of de medewerkers opleiden door middel van workshops of trainingen.
Het inventariseren van de stakeholders doen we in een brainstormsessies waarin we alle betrokken partijen in beeld brengen. Dit zijn uiteraard de belangrijke partijen zoals de trouwe klanten en de medewerkers, maar ook organisaties waar je misschien maar één keer per jaar mee te maken hebt. Uiteraard is het ook goed om tegenstanders in beeld te brengen, want ook met hen kun je rekening houden bij het vervolgtraject. ‘Keep your friends close, and your enemies closer’, luidt het devies.
Als je dan alle stakeholders hebt benoemd, dan overzie je het speelveld. Dit is een belangrijke stap voor de verdere invulling van de communicatie.
Interesse? Vragen? Neem dan contact op met Ben Menting!