Ondernemers zoeken altijd naar wegen om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen. Innoveren, investeren en groeien zijn de aangewezen manieren. Er is nog een andere weg die leidt naar succes. Strategische communicatie. Hiermee heb je het stuur in handen op weg naar een duurzame toekomst.

Bij communicatie denken veel mensen aan een tekstje, een folder, een website, Twitter of Facebook. Dat klopt ook. De meeste bureaus en communicatieafdelingen, of ze nou old school of new school zijn, doen niet anders dan dit soort dingen maken. Het werkt, want anders zou het niet gebeuren.

Wat ik net noemde was uitvoering. Ik wil wel eens aan de andere kant van de communicatiewereld kijken, de strategische kant. Ook daar zijn specialisten actief bijdragen aan het goed functioneren van de organisatie. Ze hebben het over positionering, branding en corporate identity. Ze gebruiken deze dure termen ook omdat ze hun hoge tarieven waar willen maken.

Ik moet toegeven, het zit ook een beetje ingewikkeld in elkaar. Het begint met de identiteit van een organisatie. Waarom besta je, waar ben je goed in? De antwoorden op dat soort vragen vertellen wie je bent. Je hebt vast wel eens de termen visie, missie en kernwaarden voorbij zien komen. Daar gaat het over.

Als Bureau Ben heb ik ook een visie en missie:
BENS’ VISIE De wereld wordt er beter van als mensen en organisaties samenwerken.
BENS’ MISSIE Ik help mensen en organisaties goed te communiceren zodat ze beter samenwerken met meer rendement als resultaat.
Je kunt er nog een of enkele kernwaarden aan toevoegen (bijvoorbeeld duurzaamheid) en dan heb je de ziel van het bedrijf te pakken. Samen met andere kenmerken (hoe groot, waar gevestigd, etc) kom je dan tot een identiteit. Iemand zegt dan: ‘Bureau Ben is dat niet het bureau uit Wehl dat iets doet met goede communicatie en graag wil samenwerken?’

Identiteit vormt samen met het logo een merk. Merken worden in de marketing veel toegepast om producten en diensten aan de man te brengen. Het is een succesvolle methode. Kijk maar naar de tv of de wereld om je heen: het barst van de merken. Op elke auto, telefoon of fles bier staat een merk. Nu denken veel mensen dat als je succesvol een merk in de markt zet, je er dan bent. Dat is niet zo. Eigenlijk is dat de helft van het verhaal.

De andere helft van het verhaal gaat over het intern gebruiken van merken en gaat over je eigen organisatie. Het merk vertelt wie je bent, wat je als organisatie wilt bereiken en wat je te bieden hebt. Wie kunnen daar beter aan bijdragen dan je eigen mensen? Door de ambitie met het merk te delen met medewerkers en hen uit te dagen om te helpen het merk te versterken, ben je ook bezig je organisatie sterker te maken. Je kunt nog een stapje verder gaan door processen in je organisatie aan te passen aan het merk, zodat de toegevoegde waarde van het merk nog groter wordt.

En dan ben je er nog niet. Je kunt ook je leveranciers en andere stakeholders betrekken bij jouw identiteit.
Een voorbeeld uit mijn praktijk. Unilever streeft er naar om de komende jaren een veel duurzamere organisatie te worden. Het bedrijf wil de footprint (zoals CO2-uitstoot en grondstoffenverbruik) halveren en tegelijkertijd de omzet verdubbelen. Als interim-directeur communicatie bij vleesproducent Vion had ik met Unilever te maken. Vion levert namelijk vlees aan Unilever. Iedereen bij Vion wist ook dat je bij Unilever kon scoren met duurzame producten. Dit komt de merken van Unilever ook weer ten goede.
Door jouw identiteit en merk in te zetten bij èn de marketing èn de interne sturing maak je de organisatie effectief en succesvol. Bedrijven die dit kunstje goed beheersen verdienen twee keer zoveel als organisaties die dat niet doen. Bovendien werkt het prettig als iedereen weet waar de organisatie naar toe wil en men de kans krijgt om als medewerker of stakeholder een steentje bij te dragen aan het grote geheel.

Mijn rol is dat ik bedrijven help om deze strategische communicatie voor elkaar te krijgen. Niet alleen bij grote ondernemingen, maar ook kleine en middelgrote. Het is geen rocket science om organisatie merkgeorienteerd te laten werken. Je moet op een rij zetten wat jouw identiteit is en die toepassen in de organisatie. Dan is het handig dat je iemand hebt die het klappen van de zweep kent en praktisch bijdraagt. Dat kan ik.

Trouwens, een identiteit neerzetten is geen doel. Het is een middel. Het doel is de organisatie beter te laten functioneren. Het streven is mensen en organisaties in- en extern beter te laten samenwerken met een beter rendement als resultaat. Daarom ondersteun ik met andere specialisten het management, de sales, financiën en het personeelsbeleid. Deze ondersteuning is uiteraard tijdelijk.

Tja zeg je dan, waarom zou ik aan deze kermis beginnen. Het ging toch zonder ook altijd goed? Als je om je heen kijkt zie je dat de wereld verandert en steeds sneller verandert. De media en internet zorgen voor snelle technische en sociale ontwikkelingen. Wat gisteren goed was, is vandaag fout. Als uitzendbureau liep je twee jaar geleden te leuren met mensen, nu zoek je in hoeken en gaten naar de juiste specialisten. Organisaties die niet inspelen op dit soort veranderingen missen de boot. Ze gaan ten onder krampachtig vasthoudend aan wat ze kunnen en wachtend op betere tijden. Ook dat heb ik van nabij meegemaakt.

Om te overleven moeten organisaties inspelen op snelle veranderingen. Dit gaat het beste en snelste als zij de identiteit of merk gebruiken om het schip op koers te houden. Als je eenmaal je merk-oriëntatie voor elkaar hebt ben je wendbaar. Op nieuwe uitdagingen reageer je door te sleutelen aan jouw identiteit. Dat is de effectiefste manier om jouw bedrijf van koers te laten veranderen en aan te passen aan veranderingen. Zo blijf je in de race.

Hier ligt een mooie kans om jouw bedrijf te helpen aan een duurzame toekomst. Bel me: 06 137 25 953.