Het is zeer waarschijnlijk dat je tot de tien miljoen Nederlanders behoort die WhatsApp gebruiken. De app is echt handig, daarom maken zoveel mensen er gebruik van. Hoe goed de app ook is, ze leidt ook nogal eens tot irritaties.
Ik maak bijvoorbeeld onderdeel uit van de volleybal-mixteam-WhatsAppgroep, bestaande uit circa 20 deelnemers. De app is zeer handig om je af te melden, om snel nieuws te verspreiden of om het jaarlijkse uitje mee af te spreken. Echter, een groot deel van mijn teamgenoten gebruikt de app ook voor felicitatie, persoonlijke mededelingen en dom geouwehoer. Ik vind het nogal irritant om voor de twaalfde keer te lezen dat Wills met zijn verjaardag gefeliciteerd wordt met een duimpje er bij.
Omdat WhatsApp als veelgebruikt systeem de standaard app is, staat hij model voor andere appen. Veel mensen denken daarom dat een app alleen geschikt is voor berichtjes, nieuwtjes en duimpjes. Dat is niet het geval. Een app kan namelijk ook een intelligente applicatie zijn die processen stuurt, informatie selecteert en communicatie regisseert.
Zo ben ik bijvoorbeeld bezig om een geavanceerde app te ontwikkelen voor een bedrijf dat enkelvoudige producten als bierbostel, tarwezetmeel en wei afzet in de varkenshouderij. Deze app wordt beschikbaar gesteld aan de klanten van dat bedrijf, varkenshouders dus.
Voor deze varkenshouders is deze app een managementtool. Zij kunnen direct zien hoe het staat met de voorraad aan producten en krijgen seintjes als er iets besteld moet worden. Op basis van de wensen van de varkenshouder stuurt de leverancier aanbiedingen van producten. Nadat hij via de app iets heeft besteld, kan de boer het leveringsproces van stap tot stap volgen, zodat het geen verrassing is dat de transporteur op de stoep staat met een nieuwe vracht. Voor de boer is het een handig instrument voor het management. De leverancier van producten heeft er baat bij omdat hij een krachtig communicatiemiddel heeft voor zijn afnemers, zodat hij zijn waar gemakkelijker verkoopt.
Er zijn op deze manier talloze intelligente apps te bedenken. Wat dacht je van een app voor medewerkers van woningcorporaties die hun werkschema op het schermpje zien en informatie over het huis of de huurder kunnen opvragen als ze ergens met een klus bezig zijn. Of een app waarmee een waterspecialist meetgegevens over zuurgraad, zuurstofgehalte en helderheid meet, opslaat en deelt met zijn collega’s en opdrachtgevers. Zo kun je op heel veel vakgebieden toepassingen bedenken voor intelligente apps. Zij worden dan wel niet door tien miljoen mensen gebruikt, maar zijn er niet minder waardevol om.
